Erhvervsskolerne er forpligtet til at gennemføre en kompetencevurdering af eleven inden for de to første uger efter påbegyndelse af undervisningen (hovedbekendtgørelse, § 50, stk. 3). Screening på sprogfærdigheder kan anses som en væsentlig del af afklaring af elevens niveau og behov.
Dette tema er koncentreret om ét projekt, hvor man har samlet aktører med spidskompetencer fra forskellig praksis og med forskellig teoretisk fundering. Projektet perspektiveres af ekstern forskningsekspertise.
Der er fokus på:
- Screening på elevers læse-, tale-, skrive- og lyttefærdigheder
- Anvendelighed bredt fagligt i hele eud, samt for etnisk danske elever og for elever med anden etnisk baggrund end dansk
- Brugervenlighed og overkommeligt tidsforbrug for brugere
- Let forståeligt testresultat, gerne grafisk anskueliggjort
- Testresultater både som individprofiler og som gruppe-/klasseprofiler
- Pædagogisk og testfaglig validitet
- Klare muligheder for pædagogisk håndtering af testresultater i praksis (læsevejledning og faglig undervisning)
Projektet under dette tema bygger videre på erfaringer med screening og analyser af eksisterende metoder, læs mere. Af samme grund er centrale aktører fra eudtest.dk tilknyttet projektet.